Συντάχθηκε 21-11-2022 02:10
Ενημερώθηκε:
21-11-2022 02:24
Πατέλης Δ. «Πόλεμος και ειρήνη, καταστολή και συναίνεση στη Λογική της Ιστορίας». Δευτέρα 21 Νοεμ. ώρα 19:00. Διάλεξη - τηλεδιάσκεψη στο πλαίσιο του κύκλου διαλέξεων με κύρια θεματική: «Εκδοχές βίας στον σύγχρονο κόσμο και η Φιλοσοφία». Διοργάνωση: Δήμος Ν. Φιλαδέλφειας - Ν. Χαλκηδόνας και Δρ Φιλοσοφίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Χρυσάνθη Κεχρολόγου.
Time: Nov 21, 2022 19:00 Athens
Join Zoom Meeting
https://tuc-gr.zoom.us/j/99033693246?pwd=NDlnTWs5K2xlL0RDR1JrUjNOTyswdz09
Meeting ID: 990 3369 3246
Password: 473073
Στη διάλεξη θα εξετασθεί σειρά καίριων θεωρητικών ερωτημάτων μείζονος πρακτικής σημασίας. Σε τι συνίσταται η βία; Ποια είναι τα αίτια της βίας; Που, πότε, από ποιον, έναντι τίνος, με τι μέσα και τρόπους ασκείται η βία; Είναι άραγε ο άνθρωπος βίαιος από τη φύση του; Είναι άραγε η βία αιώνιο και ανυπέρβλητο χαρακτηριστικό των σχέσεων και των δράσεων του ανθρώπου;
Ποιοι είναι οι όροι και τα όρια στατιστικά αναγκαίας ύπαρξης σχέσεων έχθρας, εγωισμού, ιδιοτέλειας, αντιπαλότητας, ανταγωνισμού ή φιλίας, συλλογικότητας, ανιδιοτέλειας, συνεργασίας, φιλαλληλίας, αλληλεγγύης, συντροφικότητας κ.λπ.;
Συναρτάται άραγε η βία με συγκεκριμένη ιστορική και πολιτισμική νομοτέλεια, με στάδια του γίγνεσθαι της ανθρωπότητας; Υπάρχουν άραγε όροι και όρια για την χρήση είτε/και την απειλή χρήσης βίας;
Μπορεί άραγε η «μη βία» ως στάση ζωής και διακήρυξη να λειτουργήσει αποτρεπτικά προς τη βία, ή μήπως ανάγεται σε αφηρημένη δεοντολογική αρχή εκτός τόπου και χρόνου ή/και σε ευσεβή πόθο; Ανάγεται άραγε η περί βίας προβληματική σε αποκλειστικής δικαιοδοσίας της ηθικής και του δικαίου;
Οι ίδιοι οι ορισμοί της βίας είναι θετικοί/καταφατικοί ή αρνητικοί/αποφατικοί;
Υπάρχει άραγε προοπτική άρσης των γενεσιουργών της βίας όρων και ορίων;
Τα ερωτήματα αυτά θα αναδειχθούν και θα εξετασθούν φιλοσοφικά, στο πλαίσιο της θεωρίας και μεθοδολογίας της «Λογικής της Ιστορίας», στη βάση της νομοτελούς διαλεκτικής της ανάπτυξης της δομής και της ιστορίας της κοινωνίας ως οργανικής ολότητας, στη βάση της συσχέτισης φυσικού (του βιολογικού συμπεριλαμβανομένου) και κοινωνικού/πολιτισμικού στον άνθρωπο.
Θα γίνει αναφορά στα δομικά χαρακτηριστικά αυτής της συσχέτισης στο είναι, στην ουσία, στο φαινόμενο και στην ενεργό πραγματικότητα της κοινωνικής ολότητας. Θα αναδειχθεί η δυναμική αυτής της συσχέτισης στο ιστορικό γίγνεσθαι του πολιτισμού, με έμφαση στους όρους και στα όρια εμφάνισης, ανάπτυξης και παρακμής/άρσης των ανταγωνιστικών σχέσεων σύγκρουσης συμφερόντων, υπό το πρίσμα της προοπτικής της ολόπλευρης ανάπτυξης των δημιουργικών ικανοτήτων της προσωπικότητας ως όρου άρσης των ανταγωνισμών και ενοποίησης της ανθρωπότητας.