Κουφάκη Μαρία, University IUAV- Venice, 8-12 Ιουνίου 2015

ΓΕΝΙΚΑ ΓΙΑ ΤΟ ΙΔΡΥΜΑ ΥΠΟΔΟΧΗΣ

Το Πανεπιστήμιο Iuav στη Βενετία ιδρύθηκε μετά το αντίστοιχο στην Ρώμη το 1929. Οι εγκαταστάσεις του είναι κατανεμημένες σε όλη την Βενετία και στην ευρύτερη περιοχή του Veneto, Santa Marta, Ca’ Tron, Campo della Lana, San Toma, Tolentini, Mestre και Treviso. Είναι οργανωμένο σε τρεις τομείς:

“Architecture, Construction and Conservation”,

"Design and Planning in Complex Environments”,

"Architecture and Arts".

Τα εκπαιδευτικά προγράμματα, χωρίζονται σε 5 προγράμματα σπουδών σε προπτυχιακό επίπεδο, 8 μεταπτυχιακά στους τομείς της αρχιτεκτονικής, του σχεδιασμού, βιομηχανικού σχεδιασμού, της μόδας, των εικαστικών τεχνών, το θέατρο, τον αστικό και περιφερειακό σχεδιασμό/πολεοδομία, και από μια σειρά εξειδικευμένα μεταπτυχιακά και 8 ερευνητικά διδακτορικά.

Στο IUAV λειτουργούν επιτυχώς εργαστήρια υπό την άμεση καθοδήγηση των επαγγελματιών υψηλού επιπέδου. Έχει συνάψει συμφωνίες με μια σειρά από ιδρύματα και πολιτιστικούς φορείς στη περιοχή της Βενετίας, αλλά και στο εξωτερικό (La Biennale di Venezia, Teatro La Fenice, το Palazzo Grassi, Musei Τσιβίτσι Veneziani, Teatro Due di Parma, θέατρα στη Ρώμη και το Τορίνο, Triennale di Torino, Φιλαδέλφεια Μουσείο, το Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης, ΜΙΤ της Βοστώνης είναι μερικά από αυτά.), με άμεση πρακτική των φοιτητών στα προγράμματά τους. Επενδύει πολλά στην έρευνα σχετικά με θέματα που σχετίζονται με την πόλη, την περιοχή και το περιβάλλον, το τοπίο, τις υποδομές, την προστασία και τη διατήρηση/συντήρηση, τον αειφόρο σχεδιασμό, την ιστορία της αρχιτεκτονικής, τις νέες προοπτικές του σχεδιασμού, τις τέχνες και το θέατρο.

Περίπου 5.000 φοιτητές φοιτούν στο πανεπιστήμιο. Να σημειώσουμε εδώ ότι η είσοδος στα διάφορα προγράμματα σπουδών είναι περιορισμένη σε σχέση με τις αιτήσεις και αυτό αποτελεί βασική προϋπόθεση για το Πανεπιστήμιο όσον αφορά τη διασφάλιση της ποιότητας της διδασκαλίας. Παρά το γεγονός ότι υπάρχουν δίδακτρα, αρκετά υψηλά, δεν είναι καθόλου εύκολη η είσοδος στα προγράμματα καθώς υπάρχει υψηλός συναγωνισμός.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Την Δευτέρα 8 Ιουνίου παρουσιάστηκα στην βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου και συνάντησα τον κ. Bisazza που ασχολήθηκε με το πρόγραμμα κατά την παραμονή μου στο Πανεπιστήμιο. Στο αντίστοιχο γραφείο γραφείο Erasmus, συμπλήρωσα τα απαραίτητα έντυπα και προμηθεύτηκα ενημερωτικά φυλλάδια για το πανεπιστήμιο IUAV, τα κτήρια και τις προσφερόμενες υπηρεσίες.

Κατά την παραμονή μου από την Δευτέρα 8 έως Παρασκευή 12 Ιουνίου 2015 επισκέφτηκα όλα τα τμήματα της βιβλιοθήκης του IUAV που βρίσκονται στην Βενετία καθώς και τις βιβλιοθήκες  του δεύτερου πανεπιστημίου Ca’ Foscari. Δεν υπήρχε χρόνος για τα παραρτήματα εκτός πόλης στο Meste και στο Treviso. Το σχέδιο που βρίσκεται υπό υλοποίηση είναι η μεταφορά όλων των περιφερειακών βιβλιοθηκών του Iuav εντός και εκτός πόλης, σε ένα κεντρικό κτήριο που έχει παραχωρηθεί για το σκοπό αυτό και εκτείνεται σε τρεις ορόφους. Περιλαμβάνει τους χώρους εξυπηρέτησης χρηστών, τις συλλογές βιβλίων και περιοδικών που είναι προσβάσιμα στο κοινό, κλειστή συλλογή σπανίων τεκμηρίων, αναγνωστήρια, φωτογραφικό εξοπλισμό, μηχανήματα αναπαραγωγής φωτοτυπιών, σκάννερ, αποθηκευτικούς χώρους, γραφεία. Το αρχείο μακετών και project στεγάζεται σε κοντινό κτήριο με δική του βιβλιοθήκη και εξοπλισμό.

Ξεναγήθηκα στις συλλογές της βιβλιοθήκης, του αρχείου Χαρτογραφίας και του αρχείου Project όπου περιλαμβάνονται υπό μορφή σημειώσεων, αρχείων, μακετών, προτύπων κλπ, έργα σπουδαίων μορφών στους τομείς της αρχιτεκτονικής, χωροταξίας, τις τέχνες και τον σχεδιασμό, όπως οι: Le Corbusier, ο Louis Kahn, τον Frank Lloyd Wright, ο Carlo Scarpa, Κάρλο Aymonino, Manfredo Tafuri, Vittorio Gregotti, Gino Valle, Aldo Rossi, Giovanni Astengo, Giancarlo De Carlo, Tadao Ando, ​​και ο Richard Serra και αποτελούν μέρος της ιστορίας του Πανεπιστημίου.

 Λειτουργεί με μικτό σύστημα. Το μόνιμο προσωπικό, περίπου 20 άτομα, εκτελεί πρωινό ωράριο Δευτέρα έως Παρασκευή και εργάζονται 36 ώρες/εβδομάδα. Δίνεται η δυνατότητα μειωμένου ωραρίου, εργασίας part time και υπερωριών. Βρίσκονται στις σάλες για να την βοήθεια των χρηστών στην εύρεση βιβλιογραφίας και διευθετούν όλα τα θέματα που έχουν σχέση με την βιβλιοθήκη, αγορές, δωρεές, καταλογράφηση, διαδανεισμό, τα αρχεία, (σχεδίων, φωτογραφιών, χαρτών, μακετών…) κλπ. Επίσης εξυπηρετούν αιτήματα ερευνητών για σχετική με την έρευνά τους βιβλιογραφία.

Η εξυπηρέτηση του κοινού και η λειτουργία των αναγνωστηρίων κατά τις απογευματινές ώρες, διαχειρίζονται από ένα συνεταιρισμό που απασχολεί άλλα 20 άτομα.

Το σύστημα που χρησιμοποιούν στη βιβλιοθήκη λέγεται SBD (Sistema Bibliotecario e Documentale)

Έρευνα με πεδία.

Πολύ σημαντική για την έρευνα είναι η αποθησαύριση άρθρων σε περιοδικά.

Στην αριστερή στήλη, κάτω από την κατηγορία Κατάλογοι και ηλεκτρονικές Πηγές, βλέπουμε ότι περιλαμβάνονται εκτός από τα Άρθρα σε περιοδικά της παραπάνω εικόνας και οι θεματικές κατηγορίες:

·        Βιβλία και περιοδικά

·        Βιβλιοθήκες

·        Νέες προσβάσεις

·        Παλαιά βιβλία

·        Ειδικές πηγές

·        Περιοδικά

·        Ηλεκτρονικά περιοδικά

·        Διπλωματικές εργασίες

·        Φωτογραφικό αρχείο Τμήματος Ιστορίας της Αρχιτεκτονικής

·        Χαρτογραφία CIRCE, Γεωγραφικοί κατάλογοι CIRCE

·        Αρχεία Αρχιτεκτονικής

·        Βάσεις δεδομένων & ηλεκτρονικές πηγές

·        Κατάλογοι άλλων βιβλιοθηκών

·        Βιβλιογραφίες κλπ.

Το παράδειγμα Σύνθετης Αναζήτησης για συγγραφέα Steven Holl και λέξη κλειδί Amsterdam έδωσε όλα τα άρθρα που περιέχουν τα σχετικά λήμματα, τίτλο περιοδικού, τεύχος, σελίδες κλπ.  Στην  προηγούμενη οθόνη βλέπουμε 4 από τις 6 εγγραφές,  αποδελτίωση από τα:  El croquis, Lotus, Casabella και  Domus.

ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ 

Η κεντρική βιβλιοθήκη λειτουργεί Δευτέρα έως Παρασκευή 9.00-24.00 Υπάρχουν ειδικά αναγνωστήρια, υπολογιστές, σαλονάκι, πάγκος εξυπηρέτησης κοινού, σάλες με βιβλιοστάσια, το αρχείο CIRCE με χάρτες & φωτογραφικό υλικό, το αρχείο Project, βιντεοθήκη και εργαστήριο multimedia. Ένα μέρος των βιβλίων τα οποία χρησιμοποιούνται περισσότερο, βρίσκονται σε μεγάλες σάλες, προσβάσιμες στους χρήστες στις οποίες υπάρχουν και θέσεις μελέτης με υπολογιστές. Υπάρχει ειδική σάλα σπάνιων βιβλίων με εξαιρετικά πλούσιο περιεχόμενο και σάλα κλειστών συλλογών με χωριστή πρόσβαση και εξοπλισμό.

Ο μεγαλύτερος όγκος βιβλίων, τα πολλαπλά αντίτυπα και οι διπλές ή τριπλές σειρές περιοδικών, είναι τοποθετημένα σε κυλιόμενες βιβλιοθήκες με πόρτες για καλύτερη προστασία από τα σκόνη και την υγρασία, στο ισόγειο της βιβλιοθήκης. Οι χρήστες, ζητώντας ένα βιβλίο ή περιοδικό που βρίσκεται στους χώρους αυτούς, κάνουν το αίτημα στον πάγκο εξυπηρέτησης και τα  παραλαμβάνουν εντός 15 λεπτών. Οι επιστροφές των βιβλίων γίνονται έως τις 23.45.

Τα περιοδικά είναι τοποθετημένα σε μια σάλα με ανοικτά ράφια στα οποία περιλαμβάνονται περίπου 800 τίτλοι περιοδικών από ένα σύνολο 1500 τίτλων από όλο τον κόσμο και λειτουργεί από 9.00-20.00. Οι υπόλοιποι τίτλοι βρίσκονται στις αποθήκες και παραδίδονται κατόπιν αίτησης όπως και τα βιβλία έως τις 19.30. Το ίδιο ωράριο τηρείται και για την πρόσβαση στις ειδικές συλλογές και την Βιβλιοθήκη Giovanni Astengo. Στις κλειστές συλλογές και την βιντεοθήκη η πρόσβαση γίνεται από 10.00-18.00.

Η πρόσβαση για έρευνα στη Χαρτοθήκη γίνεται Δευτέρα-Τετάρτη-Παρασκευή 9-12 και Τρίτη-Πέμπτη 14-16. ενώ στο Αρχείο Project Δευτέρα –Παρασκευή 9.30-13.30 και τα απογεύματα Τρίτης- Πέμπτης 14-16.

Τα βιβλία που βρίσκονται στις Σάλες και είναι προσβάσιμα στο κοινό δεν δανείζονται. Για την καλύτερη εξυπηρέτηση των χρηστών επιτρέπεται η ταυτόχρονη μελέτη 4 τεκμηρίων.  Στον δανεισμό έχουν πρόσβαση όσοι έχουν σχέση με το Πανεπιστήμιο : φοιτητές, καθηγητές,  μεταπτυχιακοί, ερευνητές, συνεργάτες, προσωπικό τεχνικό και διοικητικό. Οι εξωτερικοί χρήστες πρέπει να πάρουν ειδική έγκριση καταθέτοντας το σκοπό του αιτήματος.

Οι χρήστες έχουν δικαίωμα δανεισμού τριών τεκμηρίων σε μέρος από το υλικό ως εξής:

•        Φοιτητές: 14 μέρες.

•        Καθηγητές: 30 μέρες.

Όλοι έχουν το δικαίωμα ανανεώσεων χωρίς περιορισμό, εφ΄ όσον δεν υπάρχει κράτηση. Σε ειδικές περιπτώσεις επιτρέπεται ο νυκτερινός δανεισμός ή δανεισμός κατά το σαββατοκύριακο. Σε περίπτωση καθυστέρησης επιστροφής υπάρχουν ποινές αποκλεισμού από το δανεισμό και από την πρόσβαση στα τεκμήρια για το διπλάσιο χρονικό διάστημα της καθυστέρησης. Όταν αυτή περάσει τις 30 μέρες αναστέλλεται επ’ αόριστον η πρόσβαση του χρήστη στα τεκμήρια και επί πλέον ενημερώνεται ο πρύτανης για την επιβολή κατάλληλων μέτρων.

Η υπηρεσία διαδανεισμού προσφέρεται σε όλους αλλά χρεώνεται με 7-8 ευρώ. Από την χρέωση εξαιρούνται όλοι οι μεταπτυχιακοί φοιτητές.

Οι φωτοτυπίες γίνονται σε ειδικό χώρο με κάρτες χρεώνοντας 7 λεπτά την σελίδα Α4/Α3. Υπάρχει και σκάννερ το οποίο χρεώνεται 1 ευρώ ανά σελίδα.

Η ενημέρωση στην λειτουργία της βιβλιοθήκης για γενικά ή ειδικά θέματα, γίνεται κάθε πρώτη Δευτέρα κάθε μήνα από τις 9.00-14.00. Την ημέρα αυτή, η πρόσβαση στις άλλες υπηρεσίες της βιβλιοθήκης αρχίζει στις 14.00, δηλαδή μετά το πέρας της εκπαίδευσης.

Μια πολύ σημαντική υπηρεσία είναι οι βιβλιογραφικές πληροφορίες. Οι χρήστες της βιβλιοθήκης έχουν την δυνατότητα από τις 9.00-13.00 να ζητάνε βοήθεια για την αναζήτηση βιβλιογραφίας απευθυνόμενοι στο μόνιμο προσωπικό που βρίσκεται σε κάθε σάλα ή με ειδικό ραντεβού.

Πληροφορίες στους καταλόγους γίνονται επίσης και κατόπιν αίτησης  του ενδιαφερομένου, ή σε συνεργασία με τους διδάσκοντες καθηγητές εντός του μαθήματος κάτι το οποίο προτείνω θερμά, ειδικά για ορισμένα μαθήματα της αρχιτεκτονικής που απαιτούν εκτεταμένη βιβλιογραφία.

Ca’ Tron

Παράρτημα IUAV στο μεγάλο κανάλι. Στεγάζει τη σχολή Regional Economic and Social Analysis του Τμήματος Σχεδιασμού –Προγραμματισμού (Department of Planning).

Γίνονται μαθήματα, εκδηλώσεις και υπάρχει παράρτημα βιβλιοθήκης το οποίο όμως είναι υπό μεταφορά στο κεντρικό κτήριο. Κατά την επίσκεψή μου την Πέμπτη 11-6-15 υπήρξε στα πλαίσια εθνικού συνεδρίου της ένωσης Ιταλών πολεοδόμων. (11-13 Ιουνίου 2015), αφιέρωμα στον Αρχιτέκτονα-πολεοδόμο Giovanni Astengo, που ίδρυσε τον πρώτο κύκλο σπουδών πολεοδομίας στην Ιταλία ενώ ήταν καθηγητής στο IUAV. Το πλήρες αρχείο του, φυλάσσεται στο Aρχείο Project.

CIRCE

ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΙΑ, GIS & ΦΩΤΟΓΡΑΜΕΤΡΙΑ

Το IUAV διαθέτει επίσης μια πολύ πλούσια συλλογή χαρτών σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή που ανέρχεται σε 100.000 ντοκουμέντα που αφορούν κυρίως την Ιταλία σε διάφορες εποχές και κλίμακες και υποστηρίζουν το εργαστήριο της Χαρτογραφίας, GIS και Φωτογραμετρίας. Περιλαμβάνει γεωγραφικούς χάρτες, γραφικά, τεχνικά σχέδια, κτηματολόγιο, φωτογραφικό ιστορικό υλικό, αεροφωτογραφίες, δορυφορικές εικόνες, προπλάσματα κλπ. Στην συλλογή τους περιλαμβάνουν και χάρτες και αεροφωτογραφίες της Ελλάδος από την περίοδο 1940/45 οι οποίες, όπως με ενημέρωσαν δεν υπάρχουν ούτε στην Ελλάδα. Συνεργασία στο αντικείμενο αυτό υπήρξε μόνο μια φορά με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο.

Δεδομένου ότι με συστήματα GIS ασχολείται και το Πολυτεχνείο Κρήτης, θα μπορούσε να αποβεί θετική μια συνεργασία μεταξύ των δύο φορέων καθώς και η συγκέντρωση των σχετικών δεδομένων, αρχείων χαρτών/GIS που χρησιμοποιούν διαφορετικά εργαστήρια σε μια κοινή βάση.

ΑΡΧΕΙΟ PROJECT-ΜΑΚΕΤΕΣ 

Εντυπωσιακό είναι το αρχείο project που στεγάζεται σε κοντινό κτήριο με την κεντρική βιβλιοθήκη. 

Περιλαμβάνει συλλογές και αρχεία καθηγητών του IUAV καθώς και επαγγελματιών διεθνούς κύρους στο χώρο της αρχιτεκτονικής, μηχανικής, βιομηχανικού σχεδιασμού και design, φωτογράφων, τεχνιτών, και διάφορα project ερευνητικών ομάδων.

Έχουν πρόσβαση σε αυτά:

•        Οι φοιτητές, ερευνητές και καθηγητές IUAV και οι εξωτερικοί μελετητές

•        Μεμονωμένοι επισκέπτες: κατά τις ώρες λειτουργίας και με ραντεβού και

•        Ομάδες: με ραντεβού.

Περιλαμβάνει πάνω από 100.000 ντοκουμέντα σχετικά με πρότζεκτ και αρχεία αρχιτεκτονικής, 150.000 φωτογραφίες, 10.000 ψηφιακές αναπαραγωγές και 300 μοντέλα. Αυτά διατίθενται για μελέτη και για συμμετοχή σε διάφορες θεματικές εκθέσεις σε όλο τον κόσμο.

Στο χώρο εργασίας των φοιτητών βρίσκονται εκθεμένες μακέτες από διάφορα project που έχουν εκπονηθεί από διάσημους αρχιτέκτονες, καθηγητών του IUAV και μη.  Η πρώτη  μακέτα αφορά κλειστό στάδιο 60.000 θέσεων στο Τορόντο  με οροφή  που ανοίγει . Κατασκευή μοντέλου  από ξύλο,  πλαστικό, ορείχαλκο και plexiglas. (Marcello Olivo  1985). Η δεύτερη, είναι μακέτα από ξύλο για τον διεθνή διαγωνισμό για το νέο  Palazzo del Cinema στο Lido της Βενετίας (Mario Botta 1990)

ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΤΕΚΜΗΡΙΩΝ

Για την συντήρηση των βιβλίων απασχολούνται αποκλειστικά 2 άτομα σε πλήρως οργανωμένο εργαστήριο-βιβλιοδετείο. Σε αυτό γίνονται από απλές μέχρι πιο πολύπλοκες συντηρήσεις χρησιμοποιώντας ειδικά διαφανή χαρτιά που δεν αλλοιώνουν την υφή της σελίδας, ταινίες για κόλλημα των σελίδων, ειδικά ενισχυτικά υφάσματα που χρησιμοποιούνται με κόλλες νερού, ιαπωνικά χαρτιά για τις σχισμένες σελίδες με φυσικές ίνες, ειδικά εξώφυλλα κλπ. Επίσης δένονται σε τόμους περιοδικά και τα βιβλία που κρίνεται απαραίτητο και τυπώνονται στη ράχη οι τίτλοι.

Εργαστήριο βιβλιοδεσίας, συντήρησης

Θεωρώ ότι θα μπορούσαμε να ακολουθήσουμε ορισμένες απλές τακτικές αν μας παρέχονταν τα κατάλληλα υλικά πέρα από μια κόλλα για τις ράχες των βιβλίων και ένα σελοτέιπ το οποίο μακροπρόθεσμα δρα καταστροφικά στο χαρτί.

ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ

•        Η χρηματοδότηση της βιβλιοθήκης ανέρχεται στο ποσό των 800. 000 ευρώ ετησίως εκ των οποίων οι  350.000 ευρώ διατίθενται στον συνεταιρισμό πού διαχειρίζεται την εξυπηρέτηση κοινού.

•        Οι προμήθειες υλικών και η συντήρηση εκτός των βιβλίων γίνονται κεντρικά από την MEPA μέσω διαγωνισμών. (Mercato Eletronico della Pubblica Amministrazione) .

•        Για τη αγορά βιβλίων εγχώριων ή ξενόγλωσσων γίνονται διαγωνισμοί που συμμετέχουν όλες τις ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες και έχουν διάρκεια 3 χρόνια με δυνατότητα επέκτασης για άλλα 2. Κάθε ακαδημαϊκό ίδρυμα δηλώνει πόσα χρήματα σκοπεύει να διαθέσει κάθε χρόνο, δήλωση που πρέπει να τηρηθεί. Με τον τρόπο αυτό εξασφαλίζονται χαμηλότερες τιμές και άμεση εξυπηρέτηση.

•        Για τα περιοδικά υπάρχει ειδικό software CFX και γίνονται ξεχωριστοί διαγωνισμοί.

•        Κάθε χρόνο γίνονται 5.000 περίπου εγγραφές νέων τίτλων συμπεριλαμβανομένων των διδακτορικών και των εργασιών ειδικότητας.

ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ

Η διευθύντρια της βιβλιοθήκης με ενημέρωσε για τις συνεργασίες σε επίπεδο περιφέρειας, κρατικό και διεθνές που σκοπό έχουν την καλύτερη εξυπηρέτηση και την εξοικονόμηση πόρων. Μου μετέφερε μια πρακτική από δική της επίσκεψη στη Μαδρίτη στα πλαίσια Erasmus όπου τα εκεί πανεπιστήμια κάθε μέρα με ειδικούς ταχυδρόμους εξυπηρετούν τους χρήστες μεταφέροντας τα βιβλία από την μία πανεπιστημιακή βιβλιοθήκη στην άλλη. Το σύστημα είχε καταπληκτικά αποτελέσματα. Το σύστημα όμως αυτό μπορεί να αποδώσει σε πόλεις με πολλά πανεπιστήμια.

Το IUAV συνεργάζεται ιδιαίτερα με το πανεπιστήμιο της Padova και είναι συνδεμένο σε κοινή πλατφόρμα που λέγετε POLO με τα άλλα πανεπιστήμια της Βενετίας, όπου συμμετέχουν και όλες οι άλλες βιβλιοθήκες της Περιοχής VENETO συμπεριλαμβανόμενων των μουσείων και αρχείων όπως η Μαρκιανή βιβλιοθήκη, το μουσείο Correr, τα επίσημα Aρχεία του κράτους όπου περιλαμβάνονται τα αρχεία της Βενετίας κλπ. Με την σειρά τους, κάθε τοπικό σύστημα συνδέεται στο εθνικό βιβλιοθηκονομικό σύστημα SBN, Systema Bibliotecario Nazionale, δίκτυο που προωθήθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού σε συνεργασία με τις περιφέρειες και τα πανεπιστήμια και στο οποίο έχουν πρόσβαση όλα τα επιμέρους τοπικά συστήματα. Οι πρώτες πλατφόρμες στήθηκαν το 1985 στη Ρώμη και τη Φλωρεντία. Συντονίζεται από το Ινστιτούτο για τον ενιαίο κατάλογο των ιταλικών βιβλιοθηκών και βιβλιογραφικών πληροφοριών (ICCU). Ο κατάλογος SBN είναι ανοικτής πρόσβασης με το δικό του σύστημα OPAC. Στο δίκτυο SBN επιτρέπει την πρόσβαση σε περίπου 13.700.000 βιβλιογραφικά δεδομένα που παρέχονται από 74.359.569 τοποθεσίες. Ενδεικτικά νούμερα που περιλαμβάνονται στο δίκτυο:

•        84 περιφερειακές πλατφόρμες, (POLI).

•        5133 βιβλιοθήκες

•        10.920.000 τίτλοι μοντέρνων βιβλίων (εκδόσεις μετά από το 1830)

•        792.000 τίτλοι παλαιών βιβλίων (μέχρι το 1830)

•        850.730 τίτλοι, μουσικών βάσεων δεδομένων, χειρόγραφα,, έντυπα, libretti  κλπ.

•        40.398 τίτλοι βάσεων δεδομένων γραφικών τεχνών.

Οι βιβλιογραφικές εγγραφές που δημιουργούνται από την πρώτη βιβλιοθήκη που πραγματοποιεί μια εγγραφή, χρησιμοποιούνται από όλες τις άλλες βιβλιοθήκες. Οι εγγραφές ελέγχονται σε διάφορα επίπεδα και μπορούν να διορθωθούν από τους υπεύθυνους για το θέμα αυτό. Μπορούν εντούτοις να προταθούν αλλαγές που εξετάζονται. Αυτό εξαλείφει  την επανάληψη της εισαγωγής των βιβλιογραφικών δεδομένων και μειώνει το χρόνο καταλογράφησης.

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ CA’ FOSCARI

ΠΑΡΑΜΟΝΗ

Istituto Canossiano

Ξενώνας μοναστικού σώματος που συνεργάζεται με το IUAV στον οποίο διέμεινα. Λιτό αλλά λειτουργικό και σε προσιτές τιμές.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Η συνεργασία του Πολυτεχνείου Κρήτης με το Πανεπιστήμιο IUAV προσφέρει την ευκαιρία στον επισκέπτη, φοιτητή ή υπάλληλο, για μελέτη, υψηλού επιπέδου έρευνα και ενημέρωση σε πρακτικές καλής λειτουργίας που έχουν αποδώσει.

Διαθέτει ειδικά στούντιο με υψηλής τεχνολογίας εξοπλισμό και τεχνογνωσία, και μαζί με την άρτια εξοπλισμένη βιβλιοθήκη στα αρχιτεκτονικά και πολεοδομικά θέματα και τα Αρχεία Χαρτογραφίας/GIS και Projects, αποτελεί βασικό σημείο αναφοράς σε εθνική βάση. Η ισχυρή χρηματοδότηση, παρά τις μειώσεις που έχουν σημειωθεί τελευταία και εκεί, και το επαρκές προσωπικό επιτρέπει την στήριξη όλων αυτών των παροχών.  Τηρουμένων των αναλογιών προϋπολογισμού και προσωπικού στα δύο ιδρύματα, θα έλεγα ότι στην βιβλιοθήκη του Πολυτεχνείου το πενταμελές προσωπικό φέρει σε πέρας τιτάνιο έργο.

Η σταδιακή συγκέντρωση σχεδίων, μακετών φοιτητών και καθηγητών και σχεδιασμένων αντικειμένων και θα οδηγούσε στην δημιουργία ενός αξιόλογου αρχείου στο Πολυτεχνείο Κρήτης .  Το ίδιο μπορεί να συμβεί και  με όσα προγράμματα υλοποιήθηκαν/υλοποιούνται στο Πολυτεχνείο.  Στη βιβλιοθήκη μας  ζητούν συχνά  πληροφορίες και υλικό από ερευνητικά προγράμματα που κατά καιρούς έχουν υλοποιηθεί στο Πολυτεχνείο Κρήτης για τα οποία δεν διαθέτουμε ούτε υλικό ούτε δεδομένα. Θα μπορούσαν να συγκεντρωθούν, να καταγραφούν και να ενταχθούν στις συλλογές μας. Η λειτουργία του Ιδρυματικού Αποθετηρίου θα βοηθήσει σε αυτό.  Για σύγκριση αναφέρω ότι  στο IUAV αποθηκεύονται όλες οι εργασίες και τα Project που υλοποιούνται αποκλειστικά ή σε συνεργασία με άλλους φορείς και διατίθενται προς μελέτη ακόμα και χειρόγραφες σημειώσεις καθηγητών.

Μια άλλη καλή πρακτική θα ήταν η δημιουργία ηλεκτρονικού φωτογραφικού αρχείου ανάλογου με το αρχείο Diateca που δημιουργήθηκε από το Τμήμα Ιστορίας της Αρχιτεκτονικής στο IUAV με την υποστήριξη όλων των καθηγητών του Τμήματος με υλικό που δημιουργήθηκε στα πλαίσια των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων. Ενός αρχείου που θα διατίθεται προς μελέτη μόνιμα, πέρα από τις πληροφορίες που ανεβαίνουν στο e-class.

Το Πανεπιστήμιο έχει τις δικές του εκδόσεις στα θέματα που καλύπτει. Από τις εκδόσεις αυτές, καθώς και από άλλες συλλογές που διαθέτουν, μας έστειλαν με δωρεά μια σειρά από 40 περίπου τεκμήρια που ενδιαφέρουν κυρίως τη σχολή της Αρχιτεκτονικής συμπληρώνοντας την διαθέσιμη βιβλιογραφία με νέα θέματα .

Tο περιβάλλον ήταν ιδιαίτερα φιλικό και η άριστη γνώση της γλώσσας διευκόλυναν σε καθοριστικό βαθμό την επικοινωνία και την σε βάθος κατανόηση των θεμάτων που συζητήθηκαν. Θεωρώ ότι θα μπορούσε να υπάρξει στενότερη συνεργασία και στα πλαίσια του διαδανεισμού που τώρα γίνεται μόνο με την British Library καθώς διαθέτουν άπειρο υλικό που σχετίζεται με τα θέματα που πραγματεύονται και στο Πολυτεχνείο Κρήτης και ενδιαφέρουν όχι μόνο τη Σχολή Αρχιτεκτονικής αλλά και τη Σχολή Μηχανικών Ορυκτών Πόρων και των Μηχανικών Περιβάλλοντος. Ειδικότερα σε θέματα Αρχιτεκτονικής, Χαρτογραφίας, Περιβάλλοντος, Τοπογραφίας, Γεωγραφικών πληροφοριακών συστημάτων GIS, Πετρογραφίας, Γεωφυσικής, Ανάλυσης υλικών, αν δοθεί η δυνατότητα για αυτό.

Η εμπειρία από το πρόγραμμα αυτό ήταν εκπληκτική.  Εκτός από τις δωρεές των βιβλίων και τις πληροφορίες για την οργάνωση και τις υπηρεσίες της βιβλιοθήκης και  γενικότερα του Πανεπιστημίου ανταλλάχθηκαν απόψεις με τους εκεί συναδέλφους και αναπτύχθηκαν σχέσεις που θα βοηθήσουν και σε μελλοντικές συνεργασίες. Θα πρότεινα το IUAV  θερμά σε όποιον ενδιαφέρεται να συμμετάσχει σε πρόγραμμα ERASMUS, φοιτητή ή προσωπικό. Σε οποιαδήποτε κλίμακα θα έβαζα τον ανώτερο βαθμό. 

Θα ήθελα να ευχαριστήσω το Πολυτεχνείο Κρήτης που μου έδωσε την ευκαιρία να συμμετάσχω στο πρόγραμμα αυτό. Θεωρώ πολύ εποικοδομητική την οργάνωση μιας συνάντησης  των συμμετεχόντων στο πρόγραμμα, νέων και παλαιών, για την ανταλλαγή της αποκτηθείσας εμπειρίας, παρατηρήσεων, καθώς και  του τρόπου αντιμετώπισης από τον φορέα υποδοχής. Εννοώ  πέρα από το ηλεκτρονικό έντυπο που έχουμε συμπληρώσει . Για εσωτερική χρήση,  ανταλλαγή απόψεων και προτάσεων. 

© Πολυτεχνείο Κρήτης 2012