02
Σεπ
Διδακτορικές Σπουδές στην «ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΜΗΧΑΝΙΚΗ»
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ ΔΙΔΑΚΤΟΡΙΚΗΣ ΔΙΑΤΡΙΒΗΣ
Όνοματεπώνυμο Υποψήφιου Διδάκτορα: Σηφάκης Νικόλαος
Α.Μ.: 2017057472
Ημερομηνία Παρουσίασης: 02/09/2021
Ώρα: 11:00
Αίθουσα: https://tuc-gr.zoom.us/j/85331150160?pwd=d3dFYXZ4R3QyNkwvSDZNZXloUW1vdz09
Θέμα Δ.Δ «Ανάπτυξη της μεθοδολογίας για την αξιολόγηση της βιωσιμότητας των Λιμανιών Σχεδόν Μηδενικής Ενεργειακής
Κατανάλωσης»
Title PhD «Formation of the typology for the evaluation of the sustainability of nearly Zero Energy Ports»
Επιβλέπων: Θεοχάρης Τσούτσος
Επταμελής Εξεταστική Επιτροπή:
1 Θεοχάρης Τσούτσος, Καθηγητής
2 Διονυσία Κολοκοτσά, Καθηγήτρια
3 Μιχαήλ Λαζαρίδης, Καθηγητής
4 Τρύφων Δάρας, Καθηγητής
5 Κωνσταντίνος Καλαϊτζάκης, Καθηγητής
6 Βασιλική Τσουκαλά, Καθηγήτρια
7 Sandro Nizetic, Καθηγητής
Περίληψη:
Τα λιμάνια χρησιμεύουν ως κρίσιμοι κόμβοι για τη μεταφορά υλικών, επιβατών, αυτοκινήτων και εμπορευματοκιβωτίων, καθιστώντας τους ενεργοβόρους καταναλωτές που βασίζονται κυρίως σε ορυκτά καύσιμα. Κατά συνέπεια, αποτελούν σημαντική πηγή ατμοσφαιρικής ρύπανσης, ιδίως όσον αφορά τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Η αντιμετώπιση του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής αποδεικνύεται κορυφαία προτεραιότητα για τους λιμένες, οι οποίοι προσανατολίζονται στην αύξηση της ενεργειακής τους απόδοσης και στην μείωση του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος. Η αυξανόμενη πρόοδος προς πιο βιώσιμες υποδομές επέστησε την προσοχή των λιμενικών αρχών προς ενεργειακά ζητήματα. Ως αποτέλεσμα, οι λιμένες τείνουν να προσπαθούν να εκμεταλλευτούν έξυπνα συστήματα διαχείρισης ενέργειας, συστήματα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και συστήματα αποθήκευσης ενέργειας για να ενσωματώσουν τη βιωσιμότητα και να αυξήσουν την αποδοτικότητα των λειτουργιών τους.
Η παρούσα διατριβή προσπαθεί να καλύψει τα ερευνητικά κενά σχετικά με τη βιωσιμότητα που σχετίζεται με τα λιμάνια, δημιουργώντας μια απαρέγκλιτη και αξιόπιστη τυπολογία που αποτελείται από τα ακόλουθα:
Εν κατακλείδι, η έννοια του σχεδόν μηδενικού ενεργειακού λιμένα προωθεί μια ελκυστική υποδομή που χρησιμοποιεί σχεδόν εξ’ολοκλήρου πράσινη ενέργεια με αποτέλεσμα ένα μηδενικού περιβαλλοντικό αποτύπωμα, συμβάλοντας καθοριστικά στον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής. Η κυκλική οικονομία θα επωφεληθεί από τη μετατόπιση ενέργειας από μηχανές εσωτερικής καύσης σε Συστήματα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, η οποία θα βελτιώσει τη συμβίωση μεταξύ λιμένων και των γειτονικών τους πόλεων. Ένα καθαρότερο μέλλον για τον τομέα της κινητικότητας είναι επικείμενο μέσω της ιδέας του λιμένα σχεδόν μηδενικής κατανάλωσης, το οποίο ενισχύει τα έξυπνα συστήματα διαχείρισης ενέργειας. Ενδεικτικά, τα προτεινόμενα Υβριδικά Συστήματα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, σε συνεργασία με τα έξυπνα συστήματα διαχείρισης ενέργειας, επιτυγχάνουν σχεδόν μηδενικές εκπομπές, οδηγώντας σε μια οικονομικά εφικτή επένδυση όσον αφορά την βιωσιμότητα, αυξάνοντας ταυτόχρονα την ασφάλεια του εφοδιασμού των υπηρεσιών του λιμένα μέσω της 24ωρης αυτονομίας. Έχει επισημανθεί η αναγκαιότητα μετατροπής των λιμένων σε καινοτόμες και ενεργειακά αποδοτικές υποδομές, υποδεικνύοντας τον κρίσιμο ρόλο τους στην παγκόσμια κλιματική αλλαγή.
Abstract:
Ports serve as crucial hubs for transporting materials, passengers, cars, and cargo, making them high-energy consumers that rely primarily on fossil fuels. Accordingly, they are an important source of air pollution, particularly in terms of greenhouse gas emissions. Climate change mitigation is turning out to be a top priority for ports, which work to increase their energy efficiency and diminish their carbon footprint. The increasing progress toward more sustainable infrastructures has drawn the attention of port management authorities to energy issues. As a result, ports are taking advantage of smart energy management systems, renewable energy systems, and energy storage systems to incorporate sustainability and enhance the efficiency of their operations.
This thesis attempts to fill the research gaps on port-related sustainability by creating a solid and reliable typology that consists of the following:
Concluding, the nearly Zero Energy Port concept promotes an attractive infrastructure that uses almost explicitly green energy resulting in a zero-carbon footprint and providing a crucial contribution to climate change mitigation. The circular economy will benefit from the energy shift from fossil-fuel energy producers to Renewable Energy Systems, which will improve cohabitation between ports and port towns. A cleaner future for the mobility sector is imminent through the nearly Zero Energy Port concept, which Smart Energy Management Systems like the proposed one strengthens. Indicatively the proposed Hybrid Renewable Energy Systems, in cooperation with the suggested Smart Energy Management Systems operation, achieve almost zero emissions, leading to an economically feasible investment towards sustainability, concurrently enhancing the port's services safety-of-supply through the 24-h autonomy. The necessity of ports' transformation into innovative and energy-efficient infrastructures has been highlighted, indicating their critical role in global climate change.