Συντάχθηκε 24-01-2025 08:54
Ενημερώθηκε:
24-01-2025 09:00
Τόπος:
Σύνδεσμος τηλεδιάσκεψης
Έναρξη: 27/01/2025 18:00
Λήξη: 27/01/2025 18:30
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Όνοματεπώνυμο Φοιτήτριας: Αλεξάνδρα Πώποτα
Α.Μ.: 2015050101
Ημερομηνία Παρουσίασης: 27 Ιανουαρίου 2025
Ώρα: 18:00
Αίθουσα: https://tuc-gr.zoom.us/j/88693985307?pwd=NEpBR0x4YVdpL3VBdlhEZHM2SHdXQT09
Meeting ID: 886 9398 5307
Password: 327220
Θέμα: «Μελέτη της επίδρασης σεισμικών ρηγμάτων σε χερσαίους αγωγούς φυσικού αερίου - υδρογόνου»
Title: «Assessment of the seismic faults impact on onshore natural gas - hydrogen pipelines»
Επιβλέπων: Καθηγητής Ιωάννης Τσομπανάκης
Τριμελής Εξεταστική Επιτροπή:
1 Καθηγητής Ιωάννης Τσομπανάκης
2 Καθηγητής Κωνσταντίνος Προβιδάκης
3 Δρ. Πρόδρομος Ψαρρόπουλος
Περίληψη
Η μετάβαση σε «πράσινες» πηγές ενέργειας αποτελεί ένα κομβικό ζήτημα για ένα πιο βιώσιμο και φιλικό προς το περιβάλλον μέλλον. Με την ευρεία αξιοποίηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, την ανάπτυξη τεχνολογιών ενεργειακής αποδοτικότητας και την εφαρμογή «πράσινων» πολιτικών, η ανθρωπότητα κινείται προς ένα πλαίσιο όπου η παραγωγή και η κατανάλωση ενέργειας θα συμβαδίζουν με τους πόρους του πλανήτη. Αυτή η μετάβαση δεν αφορά μόνο την αντικατάσταση των πηγών ενέργειας, αλλά και τη δημιουργία μίας ολοκληρωμένης και βιώσιμης ενεργειακής υποδομής που θα υποστηρίζει μία πιο «πράσινη» οικονομία. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, αφενός προστατεύεται το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον, αφετέρου ενισχύεται η καινοτομία και η αειφορία. Σε αυτό το πλαίσιο, το υδρογόνο θεωρείται το πλέον καθαρό καύσιμο του μέλλοντος και η χρήση του είναι η κατάλληλη επιλογή για την επίτευξη του στόχου της ενεργειακής μετάβασης. Οι νέες τεχνολογίες βοηθούν στην ενεργειακή ανεξαρτησία και στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, ενώ ταυτόχρονα διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στην προώθηση της υδρογονοκίνησης.
Η μεταφορά μίγματος φυσικού αερίου και υδρογόνου, ή ακόμα και αποκλειστικά υδρογόνου, μέσω αγωγών αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση της «πράσινης» ενέργειας.
Γενικά, η ενσωμάτωση του υδρογόνου στην οικονομία αποτελεί σημαντική πρόκληση, καθώς υπάρχουν διάφορα τεχνικά θέματα και κίνδυνοι που πρέπει να αντιμετωπιστούν. Ένα καίριο ζήτημα είναι η ασφαλής μεταφορά από τα σημεία παραγωγής και αποθήκευσης προς τις περιοχές κατανάλωσης. Η ανάπτυξη του κατάλληλου συστήματος μεταφοράς είναι μια βασική παράμετρος κι αυτό έχει ήδη ξεκινήσει να γίνεται και προβλέπεται να επεκταθεί περαιτέρω στο άμεσο μέλλον αξιοποιώντας τα υφιστάμενα δίκτυα αγωγών μεταφοράς υδρογονανθράκων.
Βέβαια, οι αγωγοί μεταφοράς υδρογονανθράκων εκτείνονται σε μεγάλα μήκη και πολύ συχνά έρχονται αντιμέτωποι με τους σεισμικούς και άλλους γεωκινδύνους των περιοχών που διασχίζουν. Τα ενεργά σεισμικά ρήγματα αποτελούν μια σημαντική απειλή για τη μεταφορά του πετρελαίου και του φυσικού αερίου επί του παρόντος και του υδρογόνου στο κοντινό μέλλον. Πολλά περιστατικά βλαβών αγωγών συνδέονται με τη διάρρηξη σεισμικών ρηγμάτων. Συνεπώς, είναι πολύ σημαντική η κατανόηση των χαρακτηριστικών της κινηματικής καταπόνησης των αγωγών λόγω σεισμικών ρηγμάτων για την ελαχιστοποίηση της σεισμικής διακινδύνευσής τους. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η διερεύνηση της δυνατότητας μετατροπής των αγωγών μεταφοράς φυσικού αερίου σε σύστημα μεταφοράς μίγματος φυσικού αερίου - υδρογόνου ή και αποκλειστικά υδρογόνου, ενώ έμφαση δίνεται στη διερεύνηση της απόκρισης τέτοιων αγωγών σε συνθήκες διάρρηξης ενεργού σεισμικού ρήγματος.
Abstract
The transition to «green» energy resources constitutes a major issue to a more sustainable and environment-friendly future. With the widespread use of renewable energy sources, the development of energy-efficient technologies, and the implementation of «green» policies, humanity is moving towards a framework where energy production and consumption will comply with planet's resources. This transition does not only refer to the replacement of energy resources, but also the construction of an efficient energy infrastructure which will support a more «green» economy. In this manner, on the one hand, the natural and human-made environment is protected, while on the other hand, innovation and sustainability are encouraged. In this context, hydrogen is considered the purest fuel of the future and its use is the most suitable choice for a successful energy transition. New technologies, assist in achieving energy independence and reducing carbon dioxide emissions, while they also play a crucial part in promoting hydrogen as main fuel in transportations.
The transfer of natural gas and hydrogen mixture, or even solely hydrogen, through pipelines constitutes an important step towards «green» energy. Generally, the adoption of hydrogen in the economy, represents a significant challenge, since there are many technical issues and hazards that must be resolved. An important issue is the safe transfer from the production and storage sites to urban areas. The development of the appropriate transportation system is a key parameter, and has already started and is expected to be further developed in the near future, by utilizing the existing networks of natural gas pipelines.
Such large-scale pipelines cover long distances and very often face seismic and other geohazards. Active seismic faults constitute a major threat in the transfer of hydrocarbons, and hydrogen in the shortcoming. Many incidents of severe pipeline damages occurred due to the rupture of seismic faults. Consequently, it is of paramount importance to understand the characteristics of the kinematic stress of pipelines due to seismic faulting to minimize their seismic vulnerability. The aim of the present study is to investigate the conversion of natural gas transmission pipelines to transfer a mixture of natural gas and hydrogen, or even exclusively hydrogen. Emphasis is given on examining the response of such pipelines under active seismic fault rupture.