Συντάχθηκε 26-06-2025 16:20
Τόπος: Γ4 - Κτίριο Γ4
Έναρξη: 02/07/2025 13:00
Λήξη: 02/07/2025 14:00
Ονοματεπώνυμο:Micheal Rishmawi
Τίτλος:Μόδα καΙ ΑρχΙτεκτονΙκή: Ανακαλύπτοντας ΚοΙΝές Ρίζες μέσα από την τεχνΙκή Mashrabiya
Τitle:FASHION AND ARCHITECTURE DISCOVERING COMMON ROOTS THROUGH THE MASHRABIYA TECHNIQUE
Τετάρτη 2 Ιουλίου 2025, 13.00 μ.μ.
Γ4 αίθουσα συνελεύσεων
Εξεταστική Επιτροπή
Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Μανδαλάκη Μαρία
Καθηγήτρια Κωτσάκη Αμαλία
Καθηγητής Τσάρας Γιάννης-Νίκος
Περίληψη
Στην παρούσα εργασία πρόκειται να αναδειχθεί η σχέση που συνδέει διαχρονικά, αλλά και συγχρονικά τη μόδα με την αρχιτεκτονική, μια σχέση που φανερώνεται σήμερα μέσα από τα ποικίλα παραδείγματα δημιουργημάτων αρχιτεκτονικής και μόδας, τα οποία δεν περιορίζονται ούτε χρονικά, ούτε γεωγραφικά. Συγκεκριμένα, η σχέση αυτή θα εξετασθεί υπό το πρίσμα του “Mashrabiya”, μιας ανατολίτικης δηλαδή αρχιτεκτονικής τεχνικής που ξεκίνησε να απαντά για πρώτη φορά στον αραβικό κόσμο κάπου ανάμεσα στον 8ο και 13ο αιώνα, εκφράζοντας τις αισθητικές τάσεις της εκάστοτε εποχής και κοινωνίας, αλλά και τα κοινωνικά και θρησκευτικά της στερεότυπα. Το “Mashrabiya”, λοιπόν, ήδη από τους περασμένους αιώνες παρουσίαζε σαφείς αισθητικές ομοιότητες με τα ενδύματα που χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι μέσα στο κοινωνικό εκείνο πλαίσιο, στο οποίο δημιουργούταν και άνθιζε η εν λόγω αρχιτεκτονική τεχνική, πράγμα που οφείλεται στο γεγονός ότι διαχρονικά και οικουμενικά τα ενδύματα επηρεάζουν την κατασκευή των κτηρίων. Έτσι, ακόμα και στις μέρες μας το ανανεωμένο, χάρη στη νέα τεχνολογία, “Mashrabiya” εξακολουθεί να αποτυπώνεται με ποικίλους τρόπους και στις δημιουργίες μόδας των σύγχρονων σχεδιαστών, αποτυπώνοντας για ακόμη μια φορά τη στενή σχέση αλληλεπίδρασης που συνδέει εκ ορισμού τους τη μόδα με την αρχιτεκτονική, και αντιστρόφως.
Abstract
This paper aims to highlight the relationship that connects fashion and architecture both diachronically and synchronically—a relationship that is evident today through a variety of examples of architectural and fashion creations that transcend both time and geography. Specifically, this relationship will be examined through the lens of the “Mashrabiya,” an oriental architectural technique that first emerged in the Arab world sometime between the 8th and 13th centuries. The Mashrabiya expressed the aesthetic trends of each era and society, as well as its social and religious norms.
Since its early days, the Mashrabiya has exhibited clear aesthetic parallels with the garments worn by people within the same cultural context in which this architectural technique developed and flourished. This is due to the fact that, throughout time and across cultures, clothing has consistently influenced the design and construction of buildings.
Even today, the revitalized Mashrabiya—enhanced by new technologies—continues to manifest in various forms in contemporary fashion design. This once again reflects the inherent and reciprocal relationship of interaction between fashion and architecture.