Συντάχθηκε 17-09-2025 09:25
Τόπος:
Σύνδεσμος τηλεδιάσκεψης
Έναρξη: 19/09/2025 11:00
Λήξη: 19/09/2025 12:00
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Όνοματεπώνυμο Φοιτητή: Παλαιολόγου Στέλλα
Α.Μ.: 2020050116
Ημερομηνία Παρουσίασης: 19/09/2025
Ώρα: 11:00 π.μ.
Αίθουσα: Τηλεδιάσκεψη
Θέμα ΔE «ΧΩΡΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ: Η ΜΕΛΕΤΗ ΤΗΣ ΧΑΛΚΗΣ ΩΣ NET-ZERO ISLAND»
Title « SPATIAL PLANNING AND ENERGY TRANSITION: THE CASE OF CHALKI AS A NET-ZERO ISLAND»
Επιβλέπων: ΘΕΟΧΑΡΗΣ ΤΣΟΥΤΣΟΣ
Τριμελής Εξεταστική Επιτροπή:
1 ΘΕΟΧΑΡΗΣ ΤΣΟΥΤΣΟΣ
2. ΠΑΝΔΩΡΑ ΓΚΕΚΑ-ΣΕΡΠΕΤΣΙΔΑΚΗ
3. ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΔΙΑΓΓΕΛΑΚΗΣ
Περίληψη:
Η προκείμενη διπλωματική εργασία πραγματεύεται την σημαντικότητα του χωρικού σχεδιασμού στην ενεργειακή μετάβαση, εστιάζοντας σε νησιωτικό περιβάλλον και συγκεκριμένα στην περίπτωση της Χάλκης, που αποτελεί το πρώτο υπαγόμενο νησί στην πρωτοβουλία GR-eco Island. Το πρωτεύον ερευνητικό ζήτημα της παρούσας εργασίας αποτελεί το κατά πόσο το νησί μπορεί να επιτύχει τη μετατροπή του σε Net-Zero Island, με δίοδο τεχνικά υλοποιήσιμων και χωρικά ορθολογικών παρεμβάσεων. Δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην δυναμική αλληλεπίδραση που υφίσταται μεταξύ προσφοράς και ζήτησης ενέργειας, η οποία συνδέεται άρρηκτα με τις τοπικές ενεργειακές ανάγκες, την χαρακτηριστική εποχική δραστηριότητα της υπό μελέτη περιοχής και τους περιορισμούς που τίθενται από τις υφιστάμενες ενεργειακές υποδομές.
Η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε κατά την εκπόνηση της διπλωματικής αφορούσε ως επί το πλείστον την συλλογή και ανάλυση ποικίλων δεδομένων που αφορούν εκπομπές συμβατικών και ηλεκτρικών οχημάτων καθώς επίσης και πλοίων που εξυπηρετούν την ακτοπλοϊκή διασύνδεση του νησιού αλλά και ενεργειακές καταναλώσεις μόνιμου πληθυσμού, τουριστικών μονάδων, Δήμου και λοιπών υπηρεσιών. Τα δεδομένα προήλθαν από ΕΛΣΤΑΤ, ΑΔΜΗΕ, Λιμεναρχείο Ρόδου, ακτοπλοϊκή εταιρεία12ne-seaways και Δήμο Χάλκης. Επιπρόσθετα, κρίθηκε αναγκαία η εκτίμηση της παραγωγής του υφιστάμενου Φ/Β πάρκου και με χρήση του εργαλείου PV-GIS, υπολογίστηκε και χωροθετήθηκε η επιπρόσθετη αναγκαία ισχύς που υπολείπεται, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος του Net-Zero Island. Η ενεργειακή ζήτηση και οι εκπομπές CO2 απεικονίστηκαν σε διαγράμματα Excel δίνοντας έμφαση στην μηνιαία διακύμανση.
Τα πορίσματα της έρευνας παρέχουν λεπτομερή περιγραφή του ενεργειακού αποτυπώματος του νησιού ενώ ταυτόχρονα αναδεικνύουν τις υπάρχουσες προοπτικές και τις αδυναμίες του ως προς την επίτευξη ενεργειακής αυτονομίας. Η εργασία επίσης, συμβάλλει στην κατανόηση των ποικίλων προκλήσεων που ελλοχεύουν κατά την διαδικασία ενεργειακής μετάβασης ενός νησιού και υπογραμμίζει την σημασία του ορθολογικού χωρικού σχεδιασμού σε αρμονία με το νησιωτικό στοιχείο.
Abstract:
The present thesis addresses the significance of spatial planning in the energy transition, focusing on an insular environment and specifically on the case of Chalki, which is the first island participating in the GR-eco Islands initiative. The primary research question of this work is to what extent the island can achieve its transformation into a Net-Zero Island, through technically feasible and spatially rational interventions. Particular emphasis is placed on the dynamic interaction between energy supply and demand, which is intrinsically linked to local energy needs, the characteristic seasonal activity of the study area and the constraints imposed by existing energy infrastructure.
The methodology employed involved primarily the collection and analysis of diverse data concerning emissions from conventional and electric vehicles, as well as ships serving the island’s maritime connection. It also included energy consumption data of the permanent population, tourist accommodations, the Municipality and other services. Data were sourced from ‘ΕΛΣΤΑΤ’, ΆΔΜΗΕ’, the Rhodes Port Authority, ‘12ne-seaways’ and the Municipality of Chalki. Additionally, it was deemed necessary to estimate the production of the existing PV-park. Using the PV-GIS tool, the additional required power deficit was calculated and spatially allocated to achieve the Net-Zero Island target. Energy demand and carbon dioxide (CO2) emissions were visualized in Excel charts, emphasizing their monthly variation.
The research findings provide a detailed description of the island’s energy footprint while simultaneously highlighting its existing prospects and weaknesses concerning the achievement of energy autonomy. The thesis contributes to understanding the diverse challenges inherent in the energy transition process of an island and underscores the importance of rational spatial planning in harmony with the insular context.