Συντάχθηκε 19-09-2025 17:44
Τόπος: Γ4 - Κτίριο Γ4
Έναρξη: 24/09/2025 11:00
Λήξη: 24/09/2025 12:00
Ονοματεπώνυμο:ΓΕΩΡΓΙΑ ΜΑΡΙΑ ΧΛΕΠΑ
Τίτλος:ΔΙΑΛΕΚΤΙΚΗ ΜΝΗΜΗΣ ΚΑΙ ΛΗΘΗΣ. Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ POTSDAMER PLATZ ΣΤΟ ΒΕΡΟΛΙΝΟ.
Τitle:DIALECTICS OF MEMORY AND FORGETTING. ΤΗΕ CASE OF POTSDAMER PLATZ IN BERLIN
Τετάρτη 24 ΣΕΠΤΕΜΒΙΟΥ 2025, 11.00 π.μ.
Γ4 ΑΙΘΟΥΣΑ ΣΥΝΕΛΕΥΣΕΩΝ
Εξεταστική Επιτροπή
Καθηγητής Αλέξιος Τζομπανάκης (επιβλέπων)
Καθηγητής Νικόλαος Σκουτέλης
Αναπληρώτρια καθηγήτρια Βασιλική Γεροπάντα
Περίληψη
Περίληψη της εργασίας στα Ελληνικά.
Η παρούσα εργασία επιχειρεί να διερευνήσει τη διαλεκτική μνήμης και λήθης ως μηχανισμό απόδοσης νοήματος και κατασκευής ταυτοτήτων στο χώρο. Το Βερολίνο συνιστά προνομιακό τόπο μελέτης του ζητήματος της μνήμης και της χωρικής διαχείρισής της στο πλαίσιο της μεταπολεμικής πολεοδομικής του ανασυγκρότησης. Μέσα από το παράδειγμα της Potsdamer Platz θα αναλύσουμε τις πολλαπλές σχεδιαστικές προσεγγίσεις στη διαχείριση του χωρικού αποτυπώματος της ζώνης του Τείχους που διέσχιζε την πλατεία και θα εξετάσουμε κατά πόσο η κατασκευή της νέας αστικής ταυτότητας της πλατείας συνέβαλε στην ανάδειξη της μνήμης ή στη λήθη της. Ακολουθείται μια πορεία ανάλυσης που ξεκινά με τις θεωρητικές έννοιες της μνήμης και λήθης μέσα από την κοινωνιολογική σκοπιά του Maurice Halbwachs [Μωρίς Αλμπβάς] και τη φιλοσοφική σκοπιά του Marc Augé [Μαρκ Ωζέ] και συνεχίζει με τη διερεύνηση των αλλαγών στη θεώρηση της αστικής μνήμης από την προνεωτερική στη σύγχρονη συνθήκη, έως τη μελέτη των διαφορετικών στρατηγικών μνημόνευσης της «δύσκολής κληρονομιάς» του Βερολίνου. Έμφαση δίνεται στην περιγραφή πόλης του Walter Benjamin [Βάλτερ Μπένγιαμιν] Τα Παιδικά Χρόνια στο Βερολίνο το 1900, βάσει της οποίας αναλύονται τα μεθοδολογικά εργαλεία του έργου του: το συλλέγειν, το χωρικό σχήμα του λαβυρίνθου, οι φιγούρες του πλάνητα, αρχαιολόγου και ρακοσυλλέκτη, οι διαλεκτικές εικόνες, ως εργαλεία διερεύνησης της σχέσης μνήμης - πόλης.
Περίληψη της εργασίας στα Αγγλικά.
The present work investigates the dialectical interplay between memory and forgetting as a spatial mechanism of meaning-making and identity construction. Berlin is a paradigmatic locus for studying memory and its spatial negotiation in the context of its post-war urban reconstruction. Through the case study of Potsdamer Platz, we analyze the multiple design approaches to the treatment of the spatial imprint of the Wall zone that once crossed the square, and examine whether the construction of a new urban identity has contributed to the recuperation of memory or, conversely, to its systematic erasure.
A course of analysis is followed that begins with the theoretical concepts of memory and forgetting, approached through the sociological perspective of Maurice Halbwachs and the philosophical reflections of Marc Augé, and continues with an investigation of the transformations in the conception of urban memory from the pre-modern to the contemporary condition, leading to a study of the different strategies of commemorating Berlin’s “difficult heritage”. Emphasis is placed on Walter Benjamin’s description of the city in Berlin Childhood around 1900, which provides the basis for conceptualizing the methodological tools of his work: collecting, the spatial figure of the labyrinth, the figures of the flâneur, the archaeologist, and the ragpicker, and dialectical images, as instruments for exploring the relationship between memory and the city.