Συντάχθηκε 25-09-2025 14:47
Τόπος:
Σύνδεσμος τηλεδιάσκεψης
Έναρξη: 03/10/2025 10:00
Λήξη: 03/10/2025 11:00
ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ
Σχολή Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης
Πρόγραμμα Προπτυχιακών Σπουδών
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Παρασκευή, 3 Οκτωβρίου 2025, 10:00
https://tuc-gr.zoom.us/j/2962959517?pwd=OUZkb09RNlRlVXBxQWp3TDhPWUl1dz09&omn=91724783097
Ονοματεπώνυμο: ΚΟΤΣΙΑΡΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
Θέμα: Χρηματοοικονομικός αναλφαβητισμός, χρηματοοικονομική τεχνολογία και τεχνητή νοημοσύνη: Μια ανάλυση των Ευρωπαϊκών χωρών
Title: Financial literacy, FinTech and AI readiness: An analysis of European countries
Εξεταστική Επιτροπή
- ΔΟΥΜΠΟΣ ΜΙΧΑΗΛ, Καθηγητής (επιβλέπων)
- ΖΟΠΟΥΝΙΔΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ, Καθηγητής
- ΑΤΣΑΛΑΚΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ, Αναπληρωτής Καθηγητής
Περίληψη
Στην παρούσα εργασία αναδεικνύεται η σημασία του χρηματοοικονομικού αναλφαβητισμού και η σχέση του με τις χρηματοοικονομικές τεχνολογίες και την ΤΝ στην Ευρώπη. Παράλληλα, εξετάζονται οι προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει η αγορά των χρηματοοικονομικών τεχνολογιών και της ΤΝ. Επίσης, διερευνώνται τα επίπεδα χρηματοοικονομικού αναλφαβητισμού στις χώρες της ΕΕ σε μαθητές και ενήλικες, μέσω στατιστικής ανάλυσης των δεδομένων των ερευνών Flash Eurobarometer 525, Flash Eurobarometer 509 και της αξιολόγησης PISA 2022. Τα αποτελέσματα καταδεικνύουν μέτρια επίπεδα χρηματοοικονομικού αναλφαβητισμού σε όλες τις ηλικιακές ομάδες, με τους άνδρες να εμφανίζουν ελαφρώς υψηλότερο επίπεδο γνώσεων σε σχέση με τις γυναίκες, ενώ μεγαλύτερα ποσοστά καταγράφονται κυρίως στις Βόρειες χώρες. Επιπλέον, παρουσιάζονται διαφοροποιήσεις μεταξύ κοινωνικο-δημογραφικών χαρακτηριστικών, όπως αναδείχθηκε από τον υπολογισμό συσχετίσεων μέσω του Cramér’s V, οι οποίες επηρεάζουν και την κατοχή ψηφιακών ή παραδοσιακών χρηματοοικονομικών προϊόντων. Επιπρόσθετα, αξιοποιήθηκαν οι τιμές του δείκτη AI Readiness της Oxford Insights, με τα ευρήματα να δείχνουν ότι οι χώρες με υψηλά ποσοστά χρηματοοικονομικού εγγραμματισμού παρουσιάζουν μεγαλύτερη ετοιμότητα στην υιοθέτηση ΤΝ. Τέλος, υπογραμμίζεται η αξία της χρηματοοικονομικής εκπαίδευσης με τη συμβολή της ΤΝ, τόσο βάσει της βιβλιογραφικής ανασκόπησης όσο και σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της αξιολόγησης PISA 2022.
Abstract
This paper highlights the importance of financial literacy and its relationship with financial technologies and AI in Europe. At the same time, the challenges faced by the financial technologies and AI market are also examined. The levels of financial literacy in EU countries among students and adults are also investigated, through a statistical analysis of data from the Flash Eurobarometer 525, Flash Eurobarometer 509 surveys and the PISA 2022 assessment. The results demonstrate moderate levels of financial literacy across all age groups, with men showing a slightly higher level of knowledge compared to women, while higher levels of knowledge are mainly recorded in the Nordic countries. Furthermore, differences between socio-demographic characteristics are presented, as revealed by the calculation of correlations through Cramér’s V, which also affect the ownership of digital or traditional financial products. In addition, the values of the Oxford Insights AI Readiness Index were utilized, with the findings showing that countries with high rates of financial literacy are more prepared to adopt AI. Finally, the importance of financial education, supported by AI, is emphasized, both based on the literature review and according to the statistical data of the PISA 2022 assessment.